torsdag 19 juli 2012

PIZZABULLAR


Jag har dubblerat receptet som jag hittade. Så gör ni efter mitt nedan så blir det ca 100 bullar,
106st fick jag : )



Degen:

100gr smör
1liter mjölk
100gr jäst
2tsk salt
2msk strösocker
2 ägg
ca 2kg mjöl (jag tar tills degen blir bra)

Fyllning:

Tomatpurè
Jag hade köttfärssås över som jag använde.
(Det går även att lägga i skinka om man hellre vill ha det.)

Pensling:
2 ägg


1. Degen blandas med fördel i assistenten.
2. Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader.
3. Smula ner jästen i bunken och tillsätt degspadet, salt och socker. Rör om så att jästen smälter.
4. Tillsätt ägget och ca. 13 dl vetemjöl . Arbeta ihop till en smidig deg. Tillsätt ev. mer mjöl.
5. Låt jäsa i 30 minuter. sätt på ugnen på 200grader.
6. Arbeta degen lite och dela den i två delar. Kavla ut till en rektangel, 1/2 cm tjock.
7. På varje del: bred på tomatpure,lägg sedan på köttfärssåsen och rulla ihop degen till en rulle.
8. Dela degen i små bitar och lägg dem på bakplåtspapper på plåten. låt jäsa 30min.
9. Pensla sedan bullarna med ägg, häll på riven ost och lite pizzakryddor.
10. In i mitten av ugnen i ca 10min.

Går att frysa in och perfekt att ha med som utflyktsmat!


Inga kommentarer: