fredag 5 december 2008

Bakat och personalfest

Idag har jag varit på jobbet och fixat lite papper. Det verkar som att jag kommer få lite mer pengar för jag är visst försäkrad som kommunalanställd. Har man varit sjukskriven mer än tre månader så lämnar man in en ansökan och läkarintyg mm så får man en viss procent av sjukpenningsbeloppet.


Sedan har jag bakat lite frallor....

Bullefrallor

Ingredienser
75 g margarin
0,75 dl vatten
50 g jäst
3 dl gräddfil
2 ägg
1 tsk salt
1 msk socker
10 dl vetemjöl (Jag hade i rågflingor, dinkelmjöl och vetemjöl)

Pensling
1 ägg
Sesamfrön och/eller vallmofrön

Smält margarinet och blanda det med vattnet. Smula jästen i en bunke och rör ner margarinvattnet. Blanda med gräddfil, ägg, salt, socker och det mesta av mjölet. Knåda tills degen är blank och smidig. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.

Ta upp degen, knåda och forma bullar av den. Låt de jäsa igen övertäckt på en plåt i 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. Pensla med ägg och strö på frön. Grädda i cirka 8 min.



Och nu blir det personalfest hemma hos Madde. Här är dagens också:

V36+4

Inga kommentarer: