fredag 24 april 2009

Ljuvlig fredag!

Bild från igår på föräldrarträffen (alla barn och föräldrar hade inte kommit än).

Oj vad dagen går snabbt....
Ella fick vara hos morfar idag så jag kunde handla lite. Morfar höll på att göra i ordning lekstugan hos dem så Ella kan leka där, nu sov hon bara när hon var hos dem. Tack för hjälpen!

Sedan gjorde vi lite ärenden på stan. Jag har köpt lite nya trådbackar och fästen till garderoberna i hennes rum, så slipper vi ha någon byrå i rummet.

Nu har jag slängt ihop ett litet brödbak som jag tänkte bjuda på. Det blir också pommes, potatissallad, marinerad ytterfilé och grillad banan med choklad när Åsa, Björn och kusinen Hugo kommer till oss och grillar lite senare.

Recept och bild från Kryddburken

Sirapsrutor
ca 32st

Det här behöver du :
1 pkt jäst (50gram)
5 dl mjölk
3 msk sirap
100 gram rumsvarmt smör el. margarin
1 tsk salt
12 - 13 dl vetemjöl special (jag använde vanligt vetemjöl)

GÖR SÅ HÄR :
Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma mjölken till 37 grader. Rör ut i jästen, tilsätt sirap, smör, salt och nästan allt av mjölet. Arbete ihop till en smidig med ganska lös deg. För hand, eller i maskin. Jag använde maskin och körde degen ca 5-8 min. Pudra över lite mjöl och lägg över bakduk, låt jäsa ca 45 min. Ta upp på mjölat bakbord och dela degen i två delar. Kavla ut varje del till en rektangulär platta ca 1,5 cm tjock, ungefär lika stor dom din ugnsplåt. Lägg upp degen på smord ugnsplåt. Skär degen i små rutor. Nagga med gaffel och grädda i 225 grader ca 5-7 min eller tills bröden är gyllenbruna.

Kusinen Hugo med familj!

Ella sitter i bärselen när vi grillar.

Inga kommentarer: