lördag 15 augusti 2009

Mums!

Idag har Ella och jag varit hos mormor,morfar och morbror. Mamma följde med oss på en långpromenad och vi passade på att diskutera tak och stuprörsfärger.

Sedan satte jag igång att baka Chokladbollar och då kände jag mig inspirerad att baka någonting mer. Då fick gubben ett samtal från en gammal vän som bor i Habo nu, som ville komma förbi med sin fru och hälsa på. Jag satte igång och bakade en tuppkaka. Tyvärr gjorde jag fel på toppingen (råkade lägga i alla ingredienserna till glasyren när smöret bara skulle smälta). Så jag fick springa över till grannen och låna lite fler ägg. Tack goa Helena!

TUPPKAKA

2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl ljummet vatten

Garnering:
75 g margarin
1 dl socker
1 msk vanilsocker
1 äggula

Jag gjorde allt gånger två för att fylla en långpanna. Vispa ägg och socker, tillsätt vatten, mjöl och bakpulver.
Häll ut på en smord långpanna.
Grädda i 175 grader i 20-25 minuter.
Låt svalna.
Smält smöret till glasyren, rör i de andra ingredienserna så att sockret smälter samman. Låt svalna lite, hälles över kakan och strö över cocos.
När den svalnat skäres rutor.


Nu ska vi mysa och äta lite goda kräldjur...



Ella får smaska på lite majkrokar som hon bara ÄLSKAR.

1 kommentar:

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Först bak sedan skaldjur..GOTT! =)

Ny tävling hos mig igen:

http://uj76.blogspot.com/2009/08/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart.html

..med chans att vinna ett presentkort på 500kr från en jättefin barnbutik! =)

Ha en underbar söndag! Kram