torsdag 4 juni 2009

Butterkaka

Gör en halv bulldeg! ( Om du inte gör två butterkakor förstås, eller vanliga bullar av andra halvan...)

Gör två fyllningar...
Blanda 50 gram smör med 0,5 dl strösocker och 2 tsk vaniljsocker.

Gör 1 dl marsansås ( eller köp färdig)

Baka ut en avlång platta, bred ut vaniljsmöret över hela. Fördela marsankrämen ovanpå, och strö över ca 1 dl frysta blåbär.
Rulla ihop från långsidan, skär ca 7-8 stora bitar av degrullen och placera med en snittyta uppåt i en smord springform.
Det kanske rinner ut lite fyllning, skrapa ihop med degskrapan och häll över bullarna i springformen.

Låt jäsa ca 20 minuter.

Grädda i 200 grader i ca 25 minuter.
Låt svalna innan du tar bort formen.

Pudra med florsocker eller gör glasyr av florsocker och vatten...

(Receptet hittade jag på Bagarstugan)

Så här blev min Butterkaka. När jag gör om den nästa gång så ska jag ha i mer marsansås, tyckte det blev lite för torrt. Jag hade inga blåbär i heller men 1 tsk kardemumma.


(bilden är tagen med mobilen så är lite suddig)
Ella låg på fårfällen och busade med pappa lite : )

2 kommentarer:

Therese Wahlström sa...

Söt bild på lilla Ella! =)

Mmm, det såg mumsigt ut, måste nog testa med blåbär i tror jag! Halv bulldeg, menar du på 2,5 dl mjölk då?
Jag brukar alltid göra bullar på en liter mjölk så halv bulldeg för mig blir ju 5 dl, men kan ju bli lite galet mycket kanske, haha.

kram

FruLundin sa...

Jag följer alltid receptet på bullar på vetemjöl-påsen. Så för en butterkaka gäller alltså 2,5dl vätska. jag gjorde på 5dl men gjorde bullar med vaniljfyllning på den andra halvan.

Kram