tisdag 15 september 2009

Nytt recept

Idag har jag testat ett nytt recept till middag. Så himla smidigt och gott blev det också. Tack för tipset Sandra!


FALUKORVSGRATÄNG

Ingredienser

600 g falukorv
500 g färskpotatis
3 st tomat, (ca 300g)
2 st squash, (ca 600 g)
1 st vitlöksklyfta, pressad
1 dl mellangrädde
1 tsk basilika
2 krm salt
1 krm svartpeppar, nymald
1 dl parmesanost, riven
färsk basilika

Tillagning

Färskpotatis går alldeles utmärkt att använda i falukorvsgratängen.
1. Sätt ugnen på 225°. Dra skinnet av korven, borsta potatisen. Skiva korv och tomater i 1/2 cm tjocka skivor och squash och potatis i mm-tjocka skivor.
2. Varva korv, potatis och grönsaker i en ugnssäker form. Blanda grädde, vitlök, basilika, salt och peppar och häll det över gratängen. Strö över ost.
3. Stek gratängen mitt i ugnen ca 40 min tills den har fått fin färg och potatisen är mjuk.

3 kommentarer:

Sandy Dandy sa...

Visste va det mumma! :D

Elin - Ett hus till oss sa...

Det lär jättegott, måste testa det nån dag :)

Jag tänkte tipsa om en tävling jag har just nu, du kan vinna fina ekologiska bebis och barnkläder.

Ha en fin eftermiddag!

Recept bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Det receptet låter inte så dumt! Får prövas på här i hemmet.